* PRESENT CONTINUOUS TENSE Преподаватель английского языка ОБГОУ СПО РКЭ г. Рязань Меринова Лариса Ивановна
Cлайд 2
USAGE The grasshopper is playing the violin.
Cлайд 3
USAGE The cat is dancing. *
Cлайд 4
USAGE It is raining. *
Cлайд 5
USAGE Two butterflies are flying all over the flowers. *
Cлайд 6
Usage 1) Мы используем Present Continuous, когда говорим о действии, которое происходит в момент речи, например: Please don`t make so much noise, I`m studying.(not "I study") "Where`s Margaret?" "She`s having a bath" (not "she has") 2) Мы также используем Present Continuous описывая действие, которое происходит сейчас, но не в момент разговора, т.е. действие началось, но не закончилось. Оно, как бы, находится в прогрессе, именно поэтому его иногда называют Present Progressive. например: I`m reading an interesting book at the moment. (не обязательно сейчас, главное, что начал и не закончил читать.) Now I`m studying English. (то же самое) *
Cлайд 7
Usage. 3) Present Continuous часто используется, с каким-то периодом времени, в который входит настоящее. например: (сегодня, в этом месяце, в этом году) You`re working hard today. Tom isn`t playing football this season. 4) Present Continuous используется, чтобы выразить изменяющуюся ситуацию. например: The population of the world is rising very fast. (not "rises") Is your English getting better? (not "does ....get”) *
Cлайд 8
Training. Study and define the context. -Hi! What are you doing? -Nice to hear you! I’m making a cake for my party. You know, he is working on the problem of global overheating and searching for the ways to avoid it. -How is it going? -Oh, it’s going better, I think. - By the way, what are you doing? -I’m thinking. Today you are working hard. - How is your business? - I am waiting for a visa to the UK. And right now I’m going to the cinema with my girlfriend. *
Cлайд 9
Formation. to be + Ving to be Am is are I he, she, it we, you, they I am playing. She is walking. They are talking. I’m not playing. She isn’t walking. They aren’t talking. Are you playing? Is she walking? Are they talking? Yes, I am. No, she isn’t. Yes, they are. *
Cлайд 10
Training Put the right form of the verb “to be”: My mom and me ….. shopping now. His friends ….. walking in the park. Our sister ….. working abroad. Her parents ….. flying to America. I ….. translating the article. It ….. snowing now. My group ….. interested in a problem of recycling . His dad ….. watching a new film. Our question ….. being under discussion. They ….. cleaning the room this moment. * admin - null
Cлайд 11
The rules of adding “-ing” * Если инфинитив оканчивается на немую –e, то она опускается Если инфинитив оканчивается на одиночную согласную с предшествующим ударным кратким гласным звуком, то эта согласная удваивается: Make-making Type-typing Smile-smiling Rise-rising Agree-agreeing Stop-stopping Drop-dropping Dig-digging
Cлайд 12
The rules of adding “-ing” * Если инфинитив оканчивается на –r, и последний слог ударный и не имеет дифтонга, то –r удваивается: Если инфинитив оканчивается на –l с предшествующим кратким гласным, то –l удваивается: Если инфинитив оканчивается на –ie, то оно заменяется на –y: Refer-referring Prefer-preferring Signal-signalling Travel-travelling Tie-tying Lie-lying Die-dying
Cлайд 13
Training. Add “-ing” correctly. Tie , press , read , fly , lie , prefer , answer , draw , smile , stop , flop , tape , drive , dig , clutter clue , close , export , monitor , pool , travel , rotate , die , write , copy , go , run , agree , skip , tire , tip , fix , glue , dress , be , rub , rue , call , muster , transfer , bevel , beware , reel , pray , slaver , slam , look , air , travel , wear , relax , agree , feel , mix , cool , signal , tie , study . *
Cлайд 14
Describe the process taking place right now: The mouse………(to jump) on the spoon under control of the cat. *
Cлайд 15
The heart ……. (to sparkle). *
Cлайд 16
Two cats ……. (to sail) on a boat. *
Cлайд 17
The moon …(to shine) in the sky. *
Cлайд 18
A man and a woman ……. (to dance) in a cafe. *
Cлайд 19
It …… (to snow) outside. *
Cлайд 20
A sad cat ….. (to sit) at the table and ….. (to have) its supper. It ….. (to read) a book and ….. (to drop) tears in the glass of tea. And under the table sixteen merry mice ……(to have ) their supper too. They …… (to steal) this cat’s food from the table: sausages, cheese, cookies and so on. These little grey bandits ….. (to plan) to steal everything!!! Poor silly cat! * Describe this picture